“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
Aardig zijn voor het milieu willen we allemaal wel. Maar een auto met een beperkte actieradius liever niet. Toch is dat het belangrijkste nadeel van veel volledig elektrische auto’s. Wat zijn dan nog de opties om aan een bijtelling van minstens 15% te ontkomen? En voor hoelang lukt dat nog?
Optie 1: nog snel een nieuwe. De simpelste optie is om nog dit jaar snel een nieuwe auto te kopen met een bijtelling van 7%. Dit geldt voor alle auto’s met een CO2 -uitstoot van maximaal 50 gr./km, dus met name voor de plug-inhybrideauto’s. Deze auto’s hebben zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor en dus is de actieradius een stuk groter. Wordt het kenteken nog voor het eerst afgegeven in 2015, dan kunt u nog minstens vijf jaar profiteren van deze lage bijtelling. Tip. Ondanks tegenstrijdige berichten in de pers zijn dergelijke auto’s nog wel degelijk te koop, al wordt de keuze met de dag minder.
Optie 2: tweedehandsje. Is uw auto nog niet aan vervanging toe of wilt u helemaal niet nieuw rijden, dan is een tweedehandsje ook een optie, althans als er voldoende aanbod is. De standaardregel is namelijk dat een nieuwe auto na aanschaf vijf jaar lang de dan van toepassing zijnde bijtelling behoudt. Dat geldt dus ook na verkoop van de auto. Tikt u dus bijvoorbeeld een auto uit 2014 met 7% bijtelling op de kop, dan geniet u de nog resterende periode van vijf jaar van deze lage bijtelling.
Voorbeeld.U koopt op 4 juli 2016 een auto die op 12 april 2014 voor het eerst op kenteken is gezet en toen een bijtelling had van 7%. U geniet dan van 4 juli 2016 tot 1 mei 2019 van de lage bijtelling van 7%. Op 1 mei 2019 wordt opnieuw de bijtelling vastgesteld volgens de dan geldende regels. Volgens de huidige voornemens betekent dit dat de bijtelling vanaf 1 mei 2019 22% bedraagt voor wederom een periode van vijf jaar.
Optie 3: toch volledig elektrisch. Volgens onderzoeken rijdt u met een gemiddelde elektrische auto toch nog zo’n 150 km, voordat u de accu’s weer moet opladen. Misschien is dit toch voldoende en bent u klaar met een bijtelling van maar 4%. Met een Tesla rijdt u zelfs meer dan 400 km, maar dan zult u dus stevig in de buidel moeten tasten.
Blijft onder spanning … De overheid is van plan de verlaagde bijtelling voor milieuvriendelijke auto’s vanaf 2019 te schrappen. Alleen voor volledig elektrische auto’s wil men de bijtelling op 4% handhaven.
Voor alle andere auto’s gaat vanaf 2019 een bijtelling van 22% gelden. Vooral plug-inhybrideauto’s worden hierdoor fors duurder qua bijtelling. Zuinige auto’s worden hierdoor ook duurder, gewone auto’s worden echter iets goedkoper, want daarvoor geldt nu nog een bijtelling van 25%.
Wat te doen? Wilt u dus nog even van een lage bijtelling genieten, dan moet u óf nog dit jaar een nieuwe auto kopen met een lage bijtelling, óf u koopt een gebruikte auto waarvan de termijn van vijf jaar nog niet grotendeels verstreken is.
Houd daarbij in uw achterhoofd dat het uitgangspunt is dat voor alle auto’s de bijtelling iedere vijf jaar wordt herzien. Dit geldt alleen niet voor sommige niet-hybride of elektrische auto’s van vóór 1 juli 2012, maar die ‘sterven vanzelf uit’.