“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Zeven tips voor de bespreking van uw jaarrekening

Zoals dat vaak gaat … De vraag ontstaat meestal waar een gesprek met uw boekhouder over zal gaan: over het verleden of richt het gesprek zich al snel op de toekomst? En tijd is geld, voor uw adviseur, maar ook voor u als ondernemer.

Een stappenplan met zeven vragen

Vraag 1: de totstandkoming. Hoe is het resultaat over 2017 tot stand gekomen? We bedoelen niet hoe uw accountant tot een becijfering van het resultaat is gekomen. Dat volgt als het goed is uit de boekhouding. Nee, spreek met uw accountant vooral over het verhaal achter de cijfers. Wat ging er goed in 2017 en wat had er absoluut beter gekund?

Vraag 2: 2018. Wat kan ik in 2018 beter of anders doen dan in 2017? Een goede analyse van het resultaat geeft u inzicht en leerpunten. Denk bijv. aan kosten die u in 2017 onnodig hebt gemaakt. Of een marketingactie die u hebt opgezet maar die niet genoeg opleverde. Benut 2018 om alsnog een hogere omzet te realiseren met de inspanningen die u al in 2017 heeft gedaan. Misschien bent u in 2017 te aardig geweest voor uw debiteuren en kwam u daardoor misschien wel in geldnood.

Vraag 3: het verdienmodel. Houd uw business- en verdienmodel eens tegen het licht. Veranderd klantgedrag, ontwikkelingen in uw branche of nieuwe concurrentie kunnen hiervoor redenen zijn. Waar voegt u waarde toe en hoe vertaalt zich dat in harde euro’s waar u van kunt leven? Bij (mogelijk andere) verdienmodellen kunt u denken aan het overstappen van een uurtje-factuurtjemodel naar een abonnementsmodel of het introduceren van een basisservice met een lage verkoopprijs en hogere marge door extra services.

Vraag 4: de financiering. Bent u nog optimaal gefinancierd? Ondernemers denken nog weleens te snel dat zij niet veel invloed hebben op uw financiering. Maar vergis u niet. Vandaag de dag zijn er veel mogelijkheden om uw financiering te optimaliseren waardoor u bijvoorbeeld minder geld kwijt bent aan rente. Geld dat u dan weer kunt besteden aan andere leuke of noodzakelijke dingen.

Tip. Breng daarom samen met uw accountant in kaart wat de dekkingswaarde van de activa is en of u nog wel volgens de gouden balansregel gefinancierd bent. Hierbij is het van belang dat de materiële vaste activa op uw balans gefinancierd zijn met langlopende leningen of leasecontracten en de vlottende activa op uw balans door rekening-courantkrediet, leverancierskrediet of factoring.

Vraag 5: subsidies. Welke subsidiemogelijkheden zijn er voor u in 2018? Veel ondernemers laten letterlijk geld op straat liggen doordat ze de subsidiemogelijkheden niet benutten. Zonde, toch?

Vraag 6: later. Hoeveel geld legt u opzij voor de toekomst? Ondernemen doet u niet alleen om er vandaag van te leven. U wilt ook in de toekomst een (goed) belegde boterham hebben voor als het een tijdje minder gaat, u langdurig ziek wordt of op een goede dag wilt stoppen met werken. Daarom is het zaak dat u nu al geld opzij legt om zonder al te veel zorgen de toekomst tegemoet te zien.

Vraag 7: over de belastingen. En niet alleen de belastingen die u moet betalen. Maar ook of er wijzigingen zijn in de belastingwetgeving waar u in 2018 rekening mee moet houden. En wat heeft de Belastingdienst aangekondigd waar zij zich in 2018 op richten?

Als u de zeven tips ter harte neemt, zult u merken dat de jaarrekeningevaluatie met uw accountant of adviseur veel meer waarde heeft voor u en uw onderneming. Geef uw adviseur wel de tijd om zich goed voor te bereiden en kondig aan welke onderwerpen u ter tafel wilt brengen. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl