“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
Welke administratie? Periodiek: het coderen en inboeken van alle kas-, bank- en factuuradministratie en de btw-aangiftes. Meestal wordt al uitbesteed de loonadministratie en het jaarwerk, zoals het samenstellen van de jaarstukken (balans, winst- en verliesrekening) die nodig zijn voor de aangifte inkomstenbelasting.
Door het jaar heen codeert en boekt u uw administratie zelf in en verzorgt u eventueel zelf ook de btw-aangiftes. Deze beslissing hangt van een aantal zaken af. Welke vragen moet u zich stellen?
Stel, u heeft geen affiniteit met de administratie. U bewaart alle bonnetjes en facturen en stopt deze in een ordner. Voor het voeren van uw administratie valt u terug op een kantoor. Zij verzorgen ook de jaarstukken en maken alle belastingaangiftes.
Handige besparingstips. Wat kan handig zijn?
De kosten van het samenstellen van de jaarstukken en het doen van de aangifte inkomstenbelasting zijn mede afhankelijk van het kantoor dat u inschakelt. Een kostenindicatie is wel te geven, maar het blijft maatwerk.
Uurtarief | |
Administratiekantoor | € 50,- tot € 90,- |
Accountantskantoor | € 70,- tot € 150,- |
Tip. U bent als zzp’er, eenmanszaak of Vof niet verplicht om uw jaarstukken te laten controleren door een accountant.