“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Update over eHerkenning

Verplicht? Het werken met eHerkenning blijft de gemoederen bezighouden. Zo stelde een abonnee ons onlangs de vraag of zzp’ers en eigenaren van een eenmanszaak eigenlijk ook verplicht zijn om te werken met eHerkenning.

Keuze. Zzp’ers en eigenaren van een eenmanszaak kunnen ook na 1 januari 2020 nog steeds inloggen bij de Belastingdienst met hun DigiD. Weliswaar kunnen zzp’ers en eigenaren van een eenmanszaak – mits zij ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel – inloggen met eHerkenning, maar voor deze categorie ondernemers is het werken met eHerkenning niet verplicht.

Veel weerstand. Bij ondernemers bestaat veel weerstand tegen eHerkenning, omdat zij bij een commerciële partij een certificaat moeten kopen om te voldoen aan hun fiscale verplichtingen.

Uitstel. Inmiddels heeft de Belastingdienst besloten om ongeveer 24.000 ondernemers die zelf hun loonaangifte doen via de site van de Belastingdienst en daarvoor nog eHerkenning moeten aanschaffen, tot 1 juli 2020 uitstel te verlenen voor de loonaangifte en betaling. Ondernemers die het betreft, krijgen automatisch uitstel en ontvangen hierover een brief. Tip. Eenmanszaken kunnen dus ook inloggen met DigiD.

Zzp’ers en eigenaren van een eenmanszaak zijn niet verplicht om te werken met eHerkenning. Zij kunnen nog steeds bij de Belastingdienst inloggen met hun DigiD. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl