“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Uitstel van belastingbetaling is nog geen afstel

Uitstel van belastingbetaling. Een van de maatregelen die de overheid heeft uitgevaardigd om ondernemers van dienst te zijn in deze coronatijd, betreft het op eenvoudige wijze aanvragen van uitstel van belastingbetaling. Zo kunt u zonder al te veel administratieve rompslomp uitstel van betaling krijgen voor de af te dragen loonheffing, btw, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Mede doordat de rente over die uitgestelde betalingen flink naar beneden is bijgesteld (momenteel tijdelijk 0,01%), geeft dit veel ondernemers de nodige liquiditeitsruimte.

Als het uitstel afloopt … Maar bedenk wel dat er in de al dan niet nabije toekomst toch een moment komt dat u die belasting alsnog moet voldoen. Mogelijk wordt het uitstel verlengd, maar kwijtschelden zal niet snel gebeuren. Let op.  Als u na afloop van dat uitstel weer moet betalen, moet u natuurlijk in diezelfde periode ook de reguliere belasting over datzelfde tijdvak afdragen. Dus dat is dan dubbelop!

Inzicht in financiële verplichtingen

Liquiditeitsplanning. Zorg er dan ook voor dat u tijdig inzicht krijgt in uw financiële verplichtingen, zodat na de ellende vanwege de coronaperikelen, uw onderneming niet alsnog in zwaar weer terechtkomt door die dubbele afdrachten. Met een tijdige liquiditeitsplanning kunt u dat doemscenario voorkomen.

Ook handig bij kredietaanvraag. Ook als u te zijner tijd bij een bank zou moeten aankloppen voor een tijdelijk (overbruggings)krediet, zal er zeker om een adequate liquiditeitsbegroting gevraagd worden. Men wil er namelijk zeker van zijn dat u uit de toekomstige inkomsten de rente en aflossing kunt voldoen. Dat is precies wat u met een liquiditeitsprognose inzichtelijk kunt maken.

Plan van aanpak

U kunt dit ook zelf doen. Natuurlijk kunt u uw boekhouder of accountant vragen om dit voor u te verzorgen. Zelf weet u echter als geen ander wat er speelt binnen uw onderneming en wat er te zijner tijd betaald moet worden.

Inkomsten en uitgaven rubriceren. Door (liefst per maand) de (verwachte) inkomsten en uitgaven te rubriceren, kunt u beoordelen of er al dan niet sprake is van een overschot of een tekort. Is er een overschot, bewaar dat dan zo veel mogelijk voor de volgende periode. Is er een tekort of laat uw prognose in een toekomstige periode een tekort zien, onderneem dan tijdig actie, bijv. in de vorm van een aanvullende financiering. Let op.  Houd ook rekening met de betaaltermijnen van uw afnemers en met seizoeninvloeden.

Btw-consequenties. Ook de btw-consequenties moeten goed worden verwerkt. U ontvangt immers omzet inclusief de door u gefactureerde btw. Deze btw zult u echter wel in een volgende periode weer moeten aangeven en (na aftrek van de voorheffing) moeten afdragen. Bij aankopen is de op de factuur aangegeven btw een extra uitgave waarmee u in uw liquiditeitsprognose rekening moet houden.

Actuele gegevens verwerken. Werk zo’n prognose ook constant bij aan de hand van de actuele gegevens. U zult zien dat u aldus een steeds beter en reëler overzicht krijgt van uw financiële positie.

Hoe langer des te beter. Hoe langer u zo’n prognose bijhoudt, des te beter geeft dit een inzicht in uw liquiditeitspositie en kunt u waar nodig bijsturen. Verder komt deze prognose zeker van pas als u elders aanklopt voor een tijdelijke financiering.

Begin tijdig met het opstellen van een liquiditeitsbegroting. Het geeft u inzicht in de inkomens- en uitgavenstroom en is een voorwaarde voor een eventuele financieringsaanvraag. Een rekentool is beschikbaar. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl