“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Tozo en NOW voor zelfstandigen, maar wie vallen er onder ‘zelfstandigen’?

Zelfstandige?  De overheid kondigt veel maatregelen aan en spreekt in veel gevallen over de ‘zelfstandige’. Een zelfstandige kan zijn bedrijf in verschillende vormen uitoefenen. Er wordt veel gebruikgemaakt van een eenmanszaak, dit zijn doorgaans zzp’ers, maar een eenmanszaak kan ook personeel hebben. Dit geldt eveneens voor een maatschap of een Vof. Vaak wordt er ook gebruikgemaakt van een BV om een onderneming in te drijven.

Maatregelen? Voor de zelfstandige zijn er diverse maatregelen getroffen, zoals de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Deze is gebaseerd op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) en kent twee onderdelen.

  • een aanvullende uitkering voor levensonderhoud; en/of
  • een extra lening voor bedrijfskapitaal.

Tevens is er een noodfonds (TOGS) in het leven geroepen voor ondernemers uit bepaalde sectoren, daarover bent u door ons reeds geïnformeerd.

Tozo of NOW?

Er is wat verwarring over wie er nu onder welke regeling valt. Vooral als het gaat om de NOW of de Tozo. De regeling NOW is voor werknemers. De ondernemer die personeel in dienst heeft, kan dit voor zijn werknemers aanvragen. Deze ondernemer kan een zelfstandige met personeel zijn, een maat of vennoot zijn, maar natuurlijk ook een BV hebben. De NOW is niet bedoeld voor zzp’ers die werkzaam zijn via een eenmanszaak.

Kan de dga de NOW ook voor zich zelf aanvragen? De dga is immers een werknemer van zijn eigen BV en betaalt loonbelasting over een minimumbedrag, meestal € 46.000. Zoals het er nu naar uitziet, zal deze bijzondere werknemer waarschijnlijk  niet vallen onder de NOW. Tip. De dga zal derhalve aangewezen zijn op de Tozo. Hij dient dan wel de volledige zeggenschap te hebben over de BV en verantwoordelijk te zijn voor financiële risico’s. Volledige zeggenschap betekent dat een dga meer dan 50% van de aandelen dient te bezitten.

De zzp’er, de zelfstandige met personeel, vennoten van een Vof of maten van een maatschap zijn eveneens aangewezen op de Tozo. Dit zijn allen zelfstandigen.

De Tozo is gebaseerd op de Bbz. Het is dus niet van belang of de zelfstandige personeel heeft of niet.

De voorwaarden waaronder de zelfstandige een beroep kan doen op de Bbz worden wel verruimd.

Verruiming Bbz. De voorwaarden van de Bbz zullen worden aangepast om zo snelheid en echte steun te bieden. Het gaat om:

  • een volwassen zelfstandige;
  • die niet AOW-gerechtigd is;
  • die woont in Nederland;
  • die in Nederland een actief beroep uitoefent of bedrijf heeft;
  • voor 17 maart 2020 is ingeschreven in het Handelsregister van de KvK; en
  • ten minste 23,5 uur per week werkt in zijn eigen bedrijf.

Een starter valt ook onder de Tozo mits hij tenminste 23,5 uur per week in/aan het bedrijf heeft gewerkt (inclusief administratie en acquisitie).

Deze zelfstandige kan zonder toets op levensvatbaarheid of een vermogens- of partnertoets binnen vier weken voor de periode van maximaal drie maanden een aanvulling tot maximaal ca. € 1500 netto voor gehuwden/samenwonenden per maand tot aan het sociale minimum krijgen (€ 1050 netto voor ongehuwden en slechts één aanvraag per huishouden). Deze aanvulling hoeft niet te worden terugbetaald. De gemeenten geven aan dat zij binnen vier weken tot de uitbetaling van het voorschot kunnen overgaan.

Daarnaast kan de zelfstandige:

  • een lening tot maximaal € 10.157 aanvragen tegen een
  • rentepercentage van 2%
  • voor de periode van maximaal drie jaar,
  • met uitstel van aflossing tot 1 januari 2021.

Een dga valt waarschijnlijk niet onder de NOW, maar kan onder voorwaarden wel aanspraak maken op de Tozo. Bent u zelfstandige of dga van uw BV, dan kunt u nu al wel een voorschot (Bbz) aanvragen bij uw gemeente. Hiervoor dient u een aanvraagformulier te gebruiken, deze kunt u vinden op de website van uw gemeente. Zorg dat u alvast uw legitimatie, uittreksel van de KvK en bankafschriften bij de hand heeft. bron:indicator


Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl