“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Tesla-taks ook voor oudere auto?

De fiscale bijtelling voor de elektrische auto van de zaak verandert per 2019. De bijtelling van 4% geldt tot een cataloguswaarde van € 50.000,-. Voor een auto die duurder is, betaalt u 22% over het meerdere. Maar hoe zit dat voor gebruikte elektrische auto’s? Want die zijn ook populair momenteel.

4% – 22% – 25% aan bijtelling

Vijf jaar vast. De bijtelling voor de auto van de zaak staat in beginsel voor vijf jaar vast. Het is niet van belang of de auto tussentijds van eigenaar verandert. Dit betekent dat degene die nu nog een elektrische auto koopt of leaset (financial lease) van meer dan € 50.000,-, nog vijf jaar van de lage bijtelling over de hele catalogusprijs profiteert. Koopt u de auto in 2019, dan heeft u in beginsel vijf jaar lang met de gesplitste bijtelling van 4% en 22% te maken.

Heeft u in 2014 een elektrische auto gekocht of geleaset waarvan de cataloguswaarde meer dan € 50.000,- bedroeg, dan gaat de auto onder de nieuwe regeling vallen. Tot € 50.000,- wordt de bijtelling 7%. Over het meerdere van de catalogusprijs boven € 50.000,- betaalt u niet 22% maar 25%. Het percentage van 22% geldt immers pas voor auto’s vanaf 2017.

Wat gaat dit kosten?

Hocus pocus? Het verschil aan bijtelling is met name afhankelijk van het gedeelte van de catalogusprijs dat boven de € 50.000,- ligt.

Voorbeeld. De catalogusprijs van een elektrische auto bedraagt € 90.000,-. De bijtelling in 2018 bedraagt dan 4% x € 90.000,- = € 3.600,-. Vanaf 2019 wordt dit 4% x € 50.000,- + 22% x € 40.000,- = € 2.000,- + € 8.800,- = € 10.800,-.

Heeft u de auto in 2014 op kenteken gezet, dan wordt de bijtelling vanaf de maand ná de 60ste maand 7% x € 50.000,- + 25% x € 40.000,- = € 3.500,- + € 10.000,- = € 13.500,- .

Dus, dat is niet jofel … Zoals in dit voorbeeld te zien is, wordt volgend jaar de bijtelling fors hoger, ook voor oudere auto’s. In dit voorbeeld stijgt de bijtelling met € 7.200,- respectievelijk € 9.900,-. Afhankelijk van uw tarief betaalt u hierover belasting. Uitgaande van bijvoorbeeld 40% betekent dit € 2.880,- respectievelijk € 3.960,- minder in uw portemonnee.

Wat is hieraan te doen?

Als u een auto tot het ondernemingsvermogen rekent, kunt u die keuze niet zomaar wijzigen. U kunt de auto in beginsel dus niet overbrengen naar privé en u zit dan ook vast aan de hogere bijtelling.

Tip. U kunt als ondernemer eigenlijk alleen maar aan de hogere bijtelling ontkomen door de auto te verkopen en er een andere elektrische auto voor terug te kopen of te leasen. Deze auto moet dan niet veel duurder zijn dan € 50.000,-, anders zit u met hetzelfde probleem.

Lange termijn oplossing? Houd er in ieder geval rekening mee dat welke oplossing u ook kiest, deze alleen werkt voor de korte termijn.

Let op. Op langere termijn, namelijk vanaf 2021, gaat de lagere bijtelling verdwijnen. Dit is alleen anders voor auto’s waarvan de periode van vijf jaar nog niet verstreken is. De vrijstelling voor bpm en motorrijtuigenbelasting (mrb) gaat dan wel voor alle elektrische auto’s verdwijnen. Dat is dan weer wel een pleister op die ‘mobiele wonde’.

Een elektrische auto van meer dan € 50.000,- die vanaf 2019 wordt aangeschaft, krijgt met een hogere bijtelling te maken. Voor auto’s die in 2018 of eerder gekocht (tenaamgesteld) zijn, geldt deze hogere bijtelling de eerste 60 maanden na de eerste tenaamstelling nog niet. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl