“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Nieuw: Microsoft Teams voor kleine bedrijven

Wat kan er met Teams ook alweer?

Microsoft Teams heeft met name door het vele thuiswerken een enorme vlucht genomen de laatste twee jaar. Het is in feite een samenwerkingstool voor bedrijven, maar we kennen het eigenlijk als een tool om te videobellen. Daarmee rijst de eerste vraag die u zich zou moeten stellen: willen wij Teams gebruiken om te videobellen of als tool om efficiënter samenwerken tussen collega’s mogelijk te maken?

Teams als samenwerkingstool. In Teams kunnen er groepen worden aangemaakt die makkelijk en snel met elkaar kunnen communiceren. Hiervoor is er een chat- en een (video)belfunctie. Teams is echter ook heel geschikt om informatie voor groepen en individuen toegankelijk te maken. Bestanden kunnen gedeeld worden en er kunnen meerdere personen in hetzelfde document werken. Dat kon eerder alleen maar met Teams als onderdeel van Office 365. Daarbij zitten ook andere Microsoft apps (Word, Excel, PowerPoint, enz.).

Teams om te videobellen. Gebruikt u Teams uitsluitend als online vergadertool (videobellen)? Tip.  Dan is de gratis versie al snel voldoende (maximaal 100 personen). U kunt weliswaar ‘maar’ één uur vergaderen, maar dat heeft ook weer zijn voordelen.

Microsoft Teams Essentials

Dit nieuwe pakket is een uitgeklede versie van Teams binnen Office 365. U kunt uiteraard videobellen (videovergaderen), maar online samenwerken is ook mogelijk. De apps, zoals Word, Excel en PowerPoint ontbreken, maar de vergadermogelijkheden zijn sterk uitgebreid ten opzichte van de gratis versie. Het uitnodigen van deelnemers (ook buiten uw bedrijf) is sterk vereenvoudigd en er zijn opties, zoals het koppelen met uw agenda en vergadertools, zoals vergaderlobby, virtuele achtergronden, live ondertiteling, enz. Maar dat heeft u wellicht niet nodig. Het is tenslotte goedkoper dan Office 365, maar duurder dan de gratis versie.

De verschillen op een rijtje

Een tabel maakt de verschillen duidelijk.

 

Gratis Essentials 365 Basic
Prijs per gebruiker per maand € 0 € 3,40 € 4,20
Max. aantal mensen per gesprek 100 300 300
Max. duur van gesprek per keer 1 uur 30 uur 30 uur
Bestanden delen Ja Ja Ja
Opslagruimte per gebruiker 5 GB 10 GB 1 TB
Samenwerkingsmogelijkheden +/- + +++

Nog dit … Er bestaat nog een Office 365 Standaard (€ 10,50) en Premiumversie (€ 16,50). De prijzen zijn exclusief btw. De Officetarieven worden volgens Microsoft in het eerste kwartaal van 2022 verhoogd.

Zijn er ook nog alternatieven, jazeker!

Enkele tools om te videobellen zijn de hiernavolgende.

  • Slack ( https://slack.com/pricing ) – gratis basisversie, anders € 6,25/maand. Koppeling met Google-apps is mogelijk.
  • Zoom ( https://zoom.us/pricing ) – gratis basisversie (maximaal 100 deelnemers, 40 minuten), anders € 139,90/jaar. Makkelijker in gebruik dan Teams.
  • Jitsi Meet ( https://meet.jit.si ) – gratis. Heel eenvoudig te gebruiken videobelpakket.
  • En dan is er ook nog Google Workspace ( https://workspace.google.com/pricing.html ) als alternatief voor Office 365. Beide pakketten zijn vergelijkbaar qua mogelijkheden en tarieven.
Gebruikt u Teams uitsluitend als online vergadertool (videobellen), dan is de gratis versie al snel voldoende (maximaal 100 personen). U kunt weliswaar maar één uur vergaderen, maar dat heeft ook weer zijn voordelen (voorkomt overdadig vergaderen). bron indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl