“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
Waar gaat het over? Iedere ondernemer heeft er mee te maken: cashflow. Cashflow is het verschil tussen de inkomende geldstroom en de uitgaande geldstroom. Als de uitgaande geldstroom de inkomende geldstroom overtreft (negatieve cashflow), kan dat op den duur leiden tot grote (fiscale) problemen. Zonder cashflow kunt u immers niet voldoen aan uw lopende verplichtingen. Maar wat kunt u doen om de cashflow binnen uw onderneming op peil te houden? Wij zetten het voor u op een rij.
Maar eerst dit: cashflow is niet hetzelfde als winst! Zo kunt u een negatieve cashflow hebben en toch winst maken. Andersom kan ook.
Tip 1. Meten is weten. Als allereerste is het van belang dat u een goed overzicht heeft van uw financiën. Zorg daarom voor een maandelijks overzicht van uw winst- en verliesrekening. Dit is geen overbodige luxe. Zo houdt u overzicht.
Tip 2. Maak een liquiditeitsbegroting. Door een liquiditeitsbegroting te maken, kunt u zien hoeveel geld u maandelijks ontvangt en uitgeeft. Zo ziet u meteen in welke maanden uw onderneming extra geld nodig heeft, of in welke maanden uw onderneming extra geld overhoudt. Deze informatie kan u helpen bij het kiezen van een tijdstip voor het doen van investeringen.
Tip 3. Direct factureren. Hoe eerder u een factuur maakt en verstuurt, hoe eerder u deze betaald krijgt. Helaas zijn er nog altijd collega-ondernemers die te lang wachten met factureren. Let op. Het tijdstip van het uitreiken van een factuur is niet vrijblijvend. Zo zijn er door de Belastingdienst eisen gesteld aan het tijdstip van uitreiking (Wet op de omzetbelasting 1968, artikel 35a). Een factuur dient uiterlijk te worden uitgereikt op de 15e dag na de maand, waarin u de levering of dienst heeft verricht.
Tip 4. Zorg voor een duidelijke factuur. Zorg voor een correcte, duidelijke en vooral overzichtelijke factuur. Hiermee voorkomt u onjuistheden en onduidelijkheden die kunnen leiden tot vertraagde of foutieve betalingen van de klant.
Tip 5. Maak een digitale factuur. U kunt de factuur in de vorm van een beveiligd pdf-bestand e-mailen naar uw klant. Uw klant dient hiermee wel akkoord te gaan. Zo ontvangt uw klant de factuur nog sneller en u wellicht uw geld ook!
Tip 6. Beheer uw debiteuren. Het beheren van uw debiteuren is essentieel voor uw cashflow. Een optimale beheersing van debiteurenposten is alleen mogelijk indien u uw boekhouding regelmatig bijwerkt. Zo heeft u meteen zicht op openstaande facturen, waarvan de betalingstermijn is verstreken.
Als uw klant niet op tijd betaalt, is het verstandig om direct na het verstrijken van de betalingstermijn de klant te bellen en te vragen wanneer u de betaling kunt verwachten. Bespreek nadrukkelijk op welk moment u de betaling wilt ontvangen en bewaak dit moment ook.
Tip 7. Betaal niet te vroeg. Betaal uw crediteuren niet te laat, maar zeker ook niet te vroeg. Maak maximaal gebruik van de betaaltermijn die u krijgt. Bij sommige leveranciers kunt u weliswaar een betalingskorting krijgen als u snel betaalt, maar dat kan op dat moment slecht uitkomen voor dringende betalingsverplichtingen, waardoor u risico loopt op boetes en rente.