“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Halfjaarlijks uw voorraad opschonen?

Waar gaat het over? Er zijn veel oorzaken waardoor een voorraad in uw magazijn niet meer te gebruiken is of waardoor een bepaalde voorraad minder waard is dan wat u ervoor heeft betaald. Echter heeft de waarde van uw voorraad rechtstreekse gevolgen voor uw (jaar)winst en dus voor de belasting die u straks moet betalen. Vandaar dat de Belastingdienst geïnteresseerd is in de waarde van uw voorraad. Klakkeloos voorraden afwaarderen of weggooien en van de winst aftrekken, is dus uit den boze! Hoe doet u dit fiscaal verantwoord?

Wat is voorraad?

Goederen die u heeft ingekocht of zelf heeft geproduceerd met als doel om ze te verkopen en die op balansdatum nog niet zijn verkocht, noemen we voorraad. Waardebepaling van uw voorraad doet u door te inventariseren (tellen). Een veelvoorkomend stelsel is waardering op kostprijs of lagere marktwaarde. Dat houdt in dat u uw voorraad op de balans opneemt voor de prijs die u ervoor heeft betaald of op de marktwaarde (als die lager is dan de kostprijs). Let op. Ook (volle en lege) emballage en statiegeld behoren tot de voorraad van een onderneming. Dit wordt vaak vergeten.

Risico’s van voorraden. Zoals u weet, brengt het houden van voorraden risico’s met zich mee:

  • het kwantiteitsrisico: de hoeveelheid van de voorraad kan afnemen door brand of diefstal;
  • het kwaliteitsrisico: de kwaliteit van goederen kan afnemen doordat de goederen bederven;
  • het commerciële risico: goederen kunnen verouderen waardoor ze minder in de smaak vallen bij de klant, die worden dan incourant;
  • het prijsrisico: de inkoopprijs kan dalen, waardoor u beter later had kunnen inkopen.

Hoe gaat u te werk?

Aannemelijk maken. Als er om welke reden dan ook voorraad is die u niet meer kunt verkopen of de voorraad is in waarde gedaald, dan zult u dit aannemelijk moeten maken. Vaak kunt u al aan de hand van uw voorraadadministratie inzicht verkrijgen in de mate van incourantheid.

U heeft voor de winter een flinke voorraad schaatsen ingekocht, maar het is niet gaan vriezen. In februari is het al duidelijk dat het seizoen volledig mislukt is en dus begint u aan de uitverkoop. Als de schaatsen die u heeft ingekocht voor € 20,- voor € 10.- de deur uitgaan, hoeft u er niet meer over na te denken hoe u uw voorraad af moet boeken.

Niet onderschatten … Zolang een voorraad een opbrengstwaarde behoudt, mag u de voorraad niet zomaar even volledig afschrijven.

U hoeft uw voorraad ook weer niet te dumpen om het verlies tot uitdrukking te brengen.

Tip. Ook als er gedurende het jaar helemaal niets uit de voorraad verkocht is, kan dat een aanwijzing zijn dat de artikelen incourant zijn geworden.

Detaillisten en systeem fiscus

Als u detaillist bent op het gebied van textiel, kleding, schoenen, meubelen en stofferingen en u kunt de waardedaling van uw voorraad niet vaststellen, kunt u een systeem van de Belastingdienst hanteren.

Uw volgende stap

De ‘Voorraadwaardering detaillisten’ van de fiscus kunt u bij ons opvragen.

Heeft uw voorraad een opbrengstwaarde, dan mag u de voorraad niet zomaar volledig afschrijven. U moet een waardedaling onderbouwen (verkoop-, inkoop- en voorraadadministratie). Als er gedurende het jaar niets uit de voorraad verkocht is, is dat een duidelijke aanwijzing voor incourantheid. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl