“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Geld lenen zonder fiscale onweersbuien …

Waar gaat het over? Geld lenen voor uw bedrijf van familie, kennissen of vrienden kan in bepaalde situaties een uitkomst bieden. Waar moet u dan wel aan denken en wat zijn de fiscale regels?

Afspraken lening schriftelijk vastleggen

Om misverstanden te voorkomen tussen u en de leningverstrekker, adviseren wij u om de afspraken omtrent de lening altijd vast te leggen in een leningsovereenkomst. Dit verschaft beide partijen, maar ook derden zoals de Belastingdienst en de huisbankier, duidelijkheid en verkleint de kans op persoonlijke conflicten over de lening.

Leningsovereenkomst. In een leningsovereenkomst staat minimaal:

  • het rentepercentage en de datum van rentebetaling;
  • het aflossingsschema;
  • eventuele zekerheden die worden verstrekt;
  • de leensom.
Uw volgende stap

Een model ‘Leningsovereenkomst’ kunt u bij ons opvragen.

Registreren? Laat de leningsovereenkomst registreren bij een notaris. Zodoende kan er later geen discussie meer ontstaan over het bestaan en de inhoud van de leningsovereenkomst. Tot 2013 kon u dit registreren bij de Belastingdienst. Let op 1. Dit is nu niet meer mogelijk. Let op 2. Indien er geen leningsovereenkomst is opgesteld, hebben de erfgenamen bij het overlijden van de leningverstrekker het recht om de lening per direct op te eisen. Aan zulke gevolgen wordt meestal niet direct gedacht, maar deze kunnen de bedrijfsvoering wel voor een enorm dilemma plaatsen.

Fiscale voorwaarden?

De Belastingdienst hanteert als regel dat de leenvoorwaarden reëel moeten zijn. Zo moet de rente op de niet direct opeisbare lening ‘zakelijk’ zijn. Afhankelijk van het risico dat de schuldeiser loopt, kan de rente hoger of lager zijn. Dit risico is afhankelijk van:

  • de staat van het bedrijf;
  • de eventuele zekerheden die worden verstrekt;
  • de vermogenspositie van de ondernemer.

Risico’s. Als de risico’s gemiddeld zijn, kan worden aangesloten bij de rente die een bank zou vragen. Tip. In de regel doet de Belastingdienst niet moeilijk als niet meer dan 25% wordt afgeweken van een zakelijke rente. Let op. Indien u een renteloze lening overeenkomt, dan kan dit door de Belastingdienst gezien worden als een schenking.

En de aflossing? Voor de aflossing van de lening bestaan geen wettelijke regelingen. Belangrijk is dat de aflossing die u overeenkomt marktconform is. Tip. Kom een vaste looptijd en een normaal aflossingsschema overeen met elkaar. Zo benadert u een normale financieringssituatie, zoals een kredietverstrekker dat ook zou doen.

Belang Belastingdienst? De Belastingdienst is alert op dergelijke onderhandse leningen. Zo stellen zij zich de vraag of de rente marktconform is en of de lening een cadeautje is dat riekt naar een schenking. Bij een onzakelijke lening zal een afwaardering (in geval van oninbaarheid) niet aftrekbaar zijn. Mocht u tijdens een onderzoek hierover in discussie komen met de Belastingdienst, dan ligt de bewijslast bij de inspecteur. Hij moet aantonen dat een lening niet zakelijk is.

Zorg voor marktconforme afspraken over aflossing, looptijd en rente en leg dat vast in een leningsovereenkomst. Download ons model. Voorkom zo dat de Belastingdienst uw lening als onzakelijk bestempelt, met alle gevolgen van dien. bron:indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl