“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Geen thuiswerkadvies meer, wat met inrichting werkkamer?

Vanwege corona werkten Nederlanders zo veel mogelijk thuis. Dat advies is inmiddels vervallen, nu corona zo’n beetje voorbij is, aldus de overheid. Werkt uw personeel inderdaad niet meer thuis, dan zult u na moeten denken over de vraag wat u doet met de vergoede, verstrekte of ter beschikking gestelde inrichting van de werkkamer.

Belast of niet? Als de inrichting niet meer nodig is voor het werk, kunt u met de werknemer afspreken dat hij deze weer inlevert. Anders is het belast loon, want de inrichting is immers niet meer nodig vanwege het thuiswerken. Een andere optie is dat u de werknemer de spullen over laat nemen tegen de dagwaarde. Deze is uiteraard aanzienlijk minder dan de nieuwwaarde, want het betreft immers gebruikte goederen. Nog een andere optie is dat u deze waarde onderbrengt in de werkkostenregeling. De werknemer betaalt er dan geen belasting over en u betaalt alleen 80% belasting als u dit jaar de vrije ruimte van de werkkostenregeling overschrijdt. Deze is 1,7% van uw loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere van uw loonsom. Tip. Houdt u de thuiswerkregeling in stand, dan kan de – tijdens coronatijd- door de werknemer gebruikte bureaustoel thuis blijven staan zonder fiscaal gevolg, omdat de gerichte vrijstelling geldt.

Alleen personeel dat niet meer thuiswerkt, moet de vergoede, verstrekte of ter beschikking gestelde inrichting aan u teruggeven of vergoeden. Als alternatief kunt u dit tegen de dagwaarde over laten nemen of onderbrengen in de werkkostenregeling. bron indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl