“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

Fiscale grote schoonmaak van uw administratie?

Bewaarplicht. De bewaartermijn is in beginsel zeven jaar, maar hierop bestaan uitzonderingen. Zo moet u gegevens inzake onroerend goed minstens tien jaar bewaren en voor het zogenaamde ‘éénloketsysteem’ in de btw geldt een termijn van tien jaar. Deze periode gaat in na het jaar waarin u de prestatie heeft geleverd.

Opruimen. Het hiervoor genoemde betekent dat u het grootste deel van uw administratie van voor 2017, dus van 2016 en ouder, kunt weggooien. De rest moet u nog een tijd bewaren, want als u niet voldoet aan uw bewaarplicht, kan dit erg nadelig uitpakken. De inspecteur kan u dan namelijk een informatiebeschikking opleggen waarin hij de stukken van u opeist, plus eventueel een boete. Kunt u deze stukken niet leveren, dan kan hij u een aanslag opleggen met omkering van de bewijslast. Dit betekent dat u dan moet aantonen dat de aanslag te hoog is. Dit zal zonder onderliggende administratie niet makkelijk zijn, dus probeer dit te allen tijde te voorkomen.

Nu 2023 voorbij is, mag u een deel van uw administratie weer vernietigen. Gooi niet te veel weg en houd de uitzonderingen in de gaten. Want als u niet voldoet aan uw bewaarplicht, riskeert u dat u een aanslag krijgt met omkering van de bewijslast.

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl