“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
De fiscale wirwar in bijtellingen is sinds dit jaar voorbij. Naast de standaardbijtelling van 22% voor de auto van de zaak, kennen we alleen nog de bijtelling van 4% voor de volledig elektrische auto. Dat scheelt mooi 18%, maar daarmee is nog niet alles gezegd, dus is een update op zijn plaats.
De bijtelling van 4% staat na aankoop voor vijf jaar vast. De 4% bijtelling geldt verder in ieder geval tot 2020, daarna wordt beslist of elektrisch rijden fiscaal gestimuleerd blijft. Vanaf 2019 geldt wel een hogere bijtelling voor elektrische auto’s van meer dan € 50.000,-. Voor zover de auto meer kost, betaalt u vanaf 2019 over het meerdere 22%.
Dus? Het is dus raadzaam om een duurdere elektrische auto in ieder geval vóór 2019 te kopen, want in beginsel heeft u dan vijf jaar nog geen last van de verhoogde bijtelling.
Voor een elektrische personenauto krijgt u in 2017 ook nog 36% Milieu-investeringsaftrek (MIA) tot een maximum investeringsbedrag van € 50.000,-. Voor plug-inhybridepersonenauto’s met een CO2 -uitstoot tot 30 gr./km krijgt u dit jaar 27% MIA, tot een maximuminvesteringsbedrag van € 35.000,-.
E-bestelauto. Voor een elektrische bestelauto krijgt u 36% MIA en VAMIL, allebei tot een maximum investeringsbedrag van € 75.000,-. De VAMIL zorgt ervoor dat u de kosten van de bestelauto voor maximaal 75% willekeurig kunt afschrijven, indien u wilt al direct in het jaar van aanschaf.
Oplaadpaal. Oplaadpalen voor het opladen van elektrische of hybride auto’s komen in aanmerking voor 36% MIA en voor de VAMIL. Let op. Voorwaarde is wel dat de oplaadpalen op uw eigen bedrijfsterrein staan.
Oplaadpalen thuis vrijgesteld. Een oplaadpaal thuis voor het opladen van een elektrische of plug-inhybrideauto van de zaak kunt u uw werknemers belastingvrij verstrekken. Ook de noodzakelijke elektra voor de auto van de zaak mag belastingvrij worden vergoed. Dit geldt ook voor een aparte meter teneinde het verbruik vast te kunnen stellen.
De btw voor het privégebruik van een elektrische auto is niet aftrekbaar. De omvang hiervan wordt in beginsel forfaitair bepaald op 2,7% van de cataloguswaarde van de auto. Voor het privégebruik later dan vier jaar na ingebruikname van de auto, wordt uitgegaan van 1,5%. Als u het werkelijke privégebruik kunt aantonen, mag u hiervan uitgaan. Dit kan bij beperkt privégebruik aantrekkelijk zijn, maar houd er rekening mee dat woon-werkverkeer hierbij als privé geldt.
Bpm. Voor een volledig elektrische auto betaalt u geen bpm, waardoor de aankoop een stuk goedkoper wordt. Dit blijft in ieder geval zo tot 2020, daarna kunnen de regels weer herzien worden.
Mrb. Voor volledig elektrische auto’s betaalt u ook geen mrb tot 2020. Voor plug-inhybrideauto’s betaalt u tot 2020 de helft van de normale mrb. Vanaf 2020 betaalt u waarschijnlijk de hele mrb, wij volgen dat voor u op de voet.