“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”

BelastingTelefoon gebonden aan onjuiste info …

Niet gebonden, tenzij … Volgens het hof moet de Belastingdienst zijn voorlichtende taak zo onbelemmerd mogelijk kunnen vervullen. Foute informatie komt dan ook in de regel voor rekening van de (in dit geval) werknemer. Dit is alleen anders als er om te beginnen geen sprake is van foute informatie die dusdanig is dat de werknemer redelijkerwijs moest beseffen dat de informatie niet klopte. Dit is bij fiscale leken niet snel het geval. Daarnaast moet er echter ook sprake zijn van geleden schade, op basis van de verstrekte foute informatie. Deze schade mag niet alleen bestaan uit de te betalen belasting.

Wat was er gebeurd? In de betreffende zaak had een werknemer kunnen kiezen voor een leaseauto van de zaak. Via de BelastingTelefoon had hij echter vernomen dat hij voor zakelijke ritten met de eigen auto € 0,19/km in aftrek op het inkomen kon brengen. Dit bleek niet zo te zijn en dus stond de inspecteur de aftrek niet toe. Omdat de werknemer hierdoor aantoonbaar schade had opgelopen, moest de fiscus de aftrek toch accepteren.

Heeft de BelastingTelefoon u onjuist geïnformeerd, dan kan er sprake zijn van opgewekt vertrouwen. Check belangrijke zaken bij voorkeur liever niet alleen via de BelastingTelefoon. bron indicator

Wilhelminalaan 1, 1441 EK Purmerend
Tel: 0299-767002 / E-mail: info@partnersinadministraties.nl